Visa framfötterna

När det blåser som värst. Då ser man vem som står kvar bredvid en. De riktiga vännerna. De som klarar av att lyssna och stötta fastän det vissa dagar känns svårt.

Har gått igenom både det ena och det andra. Har alltid haft kompisar, vänner och arbetskamrater som stått mig bi. Nu är det verkligen min tur.

Att stötta behöver dock inte betyda att man bara ska sitta och nicka och hålla med jämt. Att behöva ofta nån som lyssnar. Men sen behöver man ju även nån som rycker upp en. Nån som säger var vägen är. Visar vad korsningen har att erbjuda. Nån som står vid en lyktstolpe. Ser till att den har ström för att medmänniskan ska se att den följer vägen. Vägen den valt.

För allt handlar ju om val. Väljer jag att sätta mig ner och bara tyna bort. Att alla som passerar inte ska se mig. Då är det mitt val. Men den som sitter bredvid. Den som står med lampan. Ljuset. Den ska ju visa vilka vägval man kan ta. Visa möjligheterna att välja bland. För mitt i livets sorger. Mitt i livets jobbiga stunder. Då behöver man en medmänniska, vän, kompis eller arbetskamrat som visar på valmöjligheterna. Visar att det kommer en morgondag. Trots allt. Visar att de forfarande har framfötter. Fastän tron på dem har falnat. Fastän orken inte finns där.

Min tur. Min tur att hålla lampan. Hoppas att strömmen räcker. Hoppas att pepptalk räcker. För jag önskar stå vid er sida. Jag vill finnas där när ni behöver prata. Jag vill finnas där när ni behöver rasa. Jag vill finnas där för er. Jag vill och jag är här. Hoppas att ni känner det! Hoppas att ni har förstått det!

För vissa behöver nån att prata med. Vissa behöver nån att utväxla några ord via cyberspace. Vissa behöver en blick. Då vet man att stödet finns där. Då flyttas framfötterna så att de syns. För det stödet kan behövas. Ibland. Mitt i livet. Mitt i kaoset.

Jag hjälper dig att visa framfötterna. Att inte försvinna i mörkret!

Kram Anna

5 thoughts on “Visa framfötterna

  1. Så fint det är här nu:)! Det är så att man måste göra om lite då och då. Förnya i sitt liv:).

    Jag har det bara bra och som du redan vet så jobbar jag mest men har allt hunnit med lite annat smått och gott också. Önskar dig min älskade vän en underbar lördag! Har du barnen den här helgen?
    Kramar i massor

Kommentera

