Stänga av datorn

Det är sällan den är avstängd på kvällen. Det är otroligt sällan jag undviker den. Min dator. Den sega och otroligt låååångsamma PC:n jag äger.

Att faktiskt göra ett val. Att undvika bloggen. Att undvika Facebook. Att faktiskt undvika hela datorn under flera kvällar. Det är ovanligt i mitt fall. Men denna helg hände det flera kvällar.

För visst är det viktigt att umgås IRL! Visst är det spännande att sitta och prata face to face! Att se personerna i ögonen. Bryta och bända på olika problem. Prisa och hylla väntade hjältar. Önskar att det fanns ännu fler tillfällen. Ännu fler situationer där möjligheten att umgås på detta sätt lyftes.

Tänk att jag har så svårt att verkligen få till dessa kvällar. Att verkligen pressa mig själv att fånga mitt intresse så att jag inte somnar framför televisionsapparaten. För det hamnar ofta till det. Jag lägger undan datorn och sätter mig framför dumburken. Somnar mer eller mindre omgående. Vaknar till och går och lägger mig.

Men med så många trevliga stunder med vänner och bekanta. Detta fick mig att öppna böckernas värld igen. Att läsa Dan Browns senaste ”Den förlorade symbolen” och även Anne Holts ”1222 över havet”. Det var  verklighetsflykt. Det var skönt att bara sjunka ner i soffan och under en varm filt med en kaffekopp rykande på soffbordet. Det var livet. Det var underbart. Vet att man måste tillbaka till vardagen. Men en hel söndag i bokstävernas förtrollade land. 🙂 Me like!

Då hinns inte datorn riktigt med. Då finns inte heller jag så frekevent på bloggen. Förstås. Men nån liten dikt går ju alltid skriva på Iphone. Sittandes på toaletten… 😉

Bara att hoppas att dessa IRL möten i mitt liv blir multiplicerade. För mitt liv bör ju levas utanför datorn oxå. Vet att det finns så många med ett riktigt liv. Vet att det finns många med en stor fundering om hur man bör leva. Vet att livet tillsammans med nån startar nånstans. Men tror nog att jag fortsätter att skriva. Tror nog att jag fortsätter tjollra ihop lite ord. När orken finns. När lusten att fingra lite på tangentbordet driver fram texterna. Tänk så underbart att vara amatör. Att inte känna press att prestera. Att kunna komma och gå som man vill. Stänga av datorn och umgås vid de rätta tillfällena… 🙂

Så nu tror jag att jag ska stänga ner bloggen för kvällen… Om inte orden spricker upp och blommar ut i nån liten dikt… Hihihi!

Kram Anna

3 thoughts on “Stänga av datorn

  1. Bra inlägg, visst är det viktigt att slita sig från datorn ibland för att istället spendera tid med vänner och bekanta IRL. Och för att göra nåt aktivt kanske istället för att bara sitta….

  2. Det du säger låter både klokt och genomtänkt. Något denna svensken borde ta till sig av oxå! Stänga datorn ibland, sluta blogga och facebooka och läsa lite mer. Få mer tid med ”riktiga” vänner (även om ni bloggisar är underbara vänner…)…=)
    Kram på dig och ha en fin torsdag!

  3. Så klokt sagt och visst är det så. Livet är ju det riktiga livet.Riktiga vänner IRL dom är guld värda! Jag hinner inte blogga så det får bli när det blir:).Vi ses när vi ses och vi fortsätter på mailen min vän.
    Må så gott!
    Kramar

Kommentera

