De små darlingarna

Att jag älskar de små människorna jag jobbar med. Det vet alla som kikar in här då och då. De är så kloka och mycket visa. Redan i sjuårsålder ser man det bland dem. Det poppar upp tankar som en vuxen inte riktigt hade kunnat klämma fram. Att kunna uttrycka sig. Förklara hur man tänkt. Det är en del av målen i svenska. Att då lyckas få alla så trygga att de faktiskt vågar räcka upp handen. Att de lyckas inbringa mod till att inför gruppen uttrycka sin egen åsikt. Det är daglig övning som ger detta. Övning i nåt enkelt. Som att stå för en egen åsikt om de dagliga högläsningsböckerna. Svårt? Jo för vissa. Att inte titta in klasskompisarna. Kolla in bästisen så att det blir rätt.

Men med småsteg kommer man framåt. Det vet nog alla pedagoger. Att de pyttesmåstegen får dem i rätt riktning. Vet även att man självklart kan få nåt vackelsteg bakåt. Men bara riktningen är åt rätt håll så hinner de upp. Så småningom.

Att återse dem. De små människorna. Att vara bland dem. Se deras glädje. Få ta del av deras vardag igen. Efter ett låååååångt lov. Det är lycka. Det är en delad glädje.

Att samma dag få gå till de stora darlingarna. De rarasterara. Oj jag tycker att de vuxit under julen. Tiden rinner iväg. Påminner mig om att uppskatta varje stund. Varje minut. Varje sekund. Måste lova mig själv att ta vara på tiden!

Fullt upp. Men trots allt så finns de små människorna. I min vardag.

Kram Anna

5 thoughts on “De små darlingarna

  1. Vilket härligt inlägg! =) Visst är de underbara, vår framtid…och snart är jag oxå i den världen…varje dag! =) Kram på dig!

  2. Hoppas värken släpper tills imorrn. Nu ska jag natta mig och sova gott! Jag fjällar…smörjer och smörjer.
    Gonatt vännen

  3. Förstår att det är underbart med de små liven. Framtidens generation.
    Nu ligger jag och myser i soffan:) Skönt med lite lugn och ro. Vad gör du?
    Kramar

Kommentera

