Jobbångest

I mig råder ingen ångest. Inte överhuvudtaget. Inte nån åhhurskajaghinnaalltnärjagjobbar tanke alls. Inte nån herregudmåstejagtilljobbetigen tanke heller. Träffade många idag. Många som kramade ur jullovets sista timmar på Leos Lekland. Det var ett ypperligt förslag. Att sitta och se barnen springa och leka under alla fem timmar. Bara pauser med lite förtäring emellanåt fick dem att sitta en stund.

Sen att biltermometern visade ner mot minus 26 på väg hem fick mig ännu nöjdare över valet att följa Ostvikarna till schtaaan. För det måste ha varit ett helt lämmeltåg med tanke på alla vi träffade.

Så det är kanske inte så konstigt att jag inte hunnit med att få ångest. Inte hunnit känna efter än.

Det har varit ett helt projekt att vrida tillbaka dygnet. Har faktiskt ställt väckaren två mornar. Bara för att få upp barnen lite tidigare. I morse tyckte K att hon hade rätt att få sova en stund till. Bara för att hon inte hade lyckats somna när storebror kom till sängen. Nu ligger hon med hörselkåpor. Är så söt där hon sover. Undra bara om jag ska försöka få av dem innan jag lägger mig.

Sonen tycker att han ska få mysa ännu längre för att det är den sista kvällen. Jag försöker förklara att det är viktigt att han ska ligga kvar i sängen och inte komma till mig i soffan och säga jag kan inte sova trettiofem gånger i kväll. Bättre att ligga kvar och lyssna på LasseMaja. Vi får väl se.

Sen finns det de som sitter med den djupaste djupa jobbångest. Men inte för att få jobba. Utan inför den hemska ångesten att få ett varselbesked i morgon. Att jobba åt kommunen har ju alltid varit nåt tryggt. Men att sitta en kväll som denna och känna hur tankarna inför i morgon äter upp en… Det önskar jag ingen. Vet att ni finns runt omkring mig. Men tack vare att jag är Grundskollärare 1-7 Ma/NO och att det bara skulle sägas upp två så känner jag ingen ångest för min skull.

Så tankarna och funderingarna finns. Dock inte för att gå till jobbet i morgon. Inte för min egen skull i alla fall…

Sköt om er! Sonen sover förövrigt inte än. Han har hunnit vara upp fyra gånger till… 🙂

Kram Anna

3 thoughts on “Jobbångest

  1. Ja, nog är det lite svårt att vända tillbaka dygnet!!! Å, jag som började med nattvecka sköt lixom upp det till nästa vecka. DÅ är det allvar, då ska man va på jobbet 06.30. Hua, det är så jag gruvar… 😉
    Måste va skönt att slippa känna jobbångest!! 😉
    Kramen, Maria

  2. Dessvärre skapar en orolig arbetsmarknad ångest för många. Man får vara glad att man har ett jobb att gå till.

    Kram

Kommentera

