Pussgurkor

Att få ha mina älsklingar under julen. Har varit ett privilegium. Att dessutom få ha dem extra dagar och förlängt min vecka med hela två dagar är ju suveränt.

Men så kommer myskvällen. Den sista på ett tag. Myser snusar pussar. Sen är det natti. Tills jag finner nioåringen sittandes på toaletten. En halvtimme. För att han glömt bort att lägga sig. 🙂 My darling. Ber honom att gå och lägga sig. Då kommer han smygande och skvallrar att syrran inte alls sover. Trots att det gått en timme plus en halv sen hon lade sig. Kaos utbryter. Storebror får ett anfall av pajassjukan. Lillasyster ser ut att vara vaken i sömnen. Storebror tänker inte sova. Mamma tar ut lillasyster för att hon ska få varva ner till ett äkta sovtillstånd. Mamman följer lillasyster till sängen. Ovanpå. I våningssängen har pajassjukan dämpats och tillståndet är så pass lugnt att mamman kan fortsätta sitt pusskalas över hela storebrors ansikte.

Mamman landar i soffan. Men sömnen är inte riktigt där. Storebror kommer gåendes i hallen. Det går inte sova. Följs av. Jag har ont i huvudet. Som automatiskt, utan paus förföljs av. Jag har ont i halsen. Det botas med fler pussar och kramar. Natti natti nu är det dags att sova.

Försöker smyga tillbaka storebror till sängen. Mamman återvänder till den efterlängtade soffan. Storebror återvänder till hallen. Kan inte sova. Vill sova i din säng.

Mamman önskar att han ska försöka somna i sin säng, men inser att detta kommer vara neverendingstory. Natti natti. Somna i mammans säng du.

Nu sitter mamman i soffan. Allt är tyst. Båda sover. Hoppas. För snart är det dags att leda sonen upp till sin säng. Våningssängen. I går började storebror att prata i sömnen. Dottern vaknade och det kliade på hela kroppen. Hoppas att krämen vi köpte idag lindrar…

Håll tummarna att den ”sista” natten med gänget blir bra!

Kram Anna

One thought on “Pussgurkor

  1. Barn och kaos går hand i hand och jag är helt övertygad om att jag en dag kommer att sakna det jättemycket. Just nu är jag gladast åt kvällarna utan läggningskaos!

    Kram, Å

Kommentera

