Våga tro

Att följa. Att curla. Att hjälpa. Att finnas där. Som förälder. Jag är inte något riktig höns mamma. Men jag vill ju alltid att barnen ska må bra. Att när jag är i närheten. Följa. Curla. Hjälpa. Finnas där. Utan att vara före. Efter. Mellan. Jo förresten försöker verkligen vara mycket emellan. För att hindra. Att få alla nya rutiner att fungera. I en tvåa går det bra. För där är distansen så kort. Jag hinner hejda innan kriget bryter ut.

Idag följde jag dottern som vanligt på ridskolan. Detta år har jag tur. Jag slutar tre. Detta innebär en otrolig minskning av stressen. Den existerar inte på torsdagarna längre. Skönt!

Förra gången utmanade vi flickorna. För det är enbart flickor i denna grupp. Mammorna gick och satte sig på sidan. Vi som alltid följt och gått runt, runt med tjejerna och hästarna. Denna gång satte vi oss direkt. Det var en utmaning både för vissa föräldrar. Vissa barn. Men framförallt så växte de flera meter i sadlarna! För när man tror på sitt barn. När man vill att det ska gå. För att tänka på framtiden. Att de ska fixa det. De ska klara det. Så måste man ju börja någonstans. Att finnas där. Utan att curla. Att stötta. Utan att hjälpa. Det var underbart att se. Se hur hon sträckte på sig. När hon fixade att trava själv. Fastän gråten fanns i halsen bara fem minuter innan. Fem minuter före manade hon på mig att gå bredvid. Hon fixade det. Hon klarade det. Så jag passade på att gå åt sidan. Då fixade hon det även själv!

Det är sådana stunder man som mamma njuter av. Det är sådana stunder jag går i gång på. Som pedagog. För när man har 15 elever så är det många gånger man både ska locka, peppa, finnas där och stötta. Men framför allt så ska man våga tro. Våga tro på det underbara barnet. För de kan otroligt mycket mer än vad vi trott…

Kram Anna

One thought on “Våga tro

  1. Det är svårt att låta bli att curla. Det är nog typiskt oss kvinnor, det här. Att alltid se till att barnen har det bra och att allt funkar.
    Vad kul att vara ”hästmamma”! Jag har bara varit ”fotbollsmamma”.

    Kram

Kommentera

