Stress

Det är svårt. Alltid. Att våga erkänna att det är mycket. Att det ibland kan vara för mycket. Men när man tycker att det går bra. Trots att det är mycket. Man känner att det rullar på. Trots att det går lite för fort. Det är då det är tur att man har MS. För där säger kroppen till när stressen blir för stor. När stressen har ätit upp energin så börjar domningarna i ansiktet. Höger benet känns annorlunda och liksom tjockt.

Jag fungerar. Men jag vet att jag inte ska stressa. Jag ska ta mina pauser. Jag ska tänka på mig själv. Annars brakar det. Jag måste vara lite egoistisk. Vilket jag är så otroligt dålig på. Men jag övar! Jag säger ifrån. Det steget tog jag idag. Berättade om spindelnätet. Berättade för mina närmaste kollegor om mitt höger ben. Det märks inte. Det syns inte. Så jag tog ett djupt andetag och berättade det. För de närmaste. Så att de skulle förstå. För att de skulle sparka mig lite i baken. Tänka på mig själv. När jag springer för mycket. När jag engagerar mig i allt. När jag inte befinner mig i soffan på rasterna.

För trots att jag är den jag är så känner jag mig inte stressad. Men kroppen säger åt mig att det trots allt är lite för mycket stress. Så nu ska jag skärpa mig. Nu ska jag sitta ner och njuta av att det snart är helg! Njuta av att det kommer en morgon dag. Njuta av att låta den dagen komma och gå!

Kram Anna

10 thoughts on “Stress

  1. Åh vad bra att du tog mod till dig och berättade.. Man brukar alltid få ett gott bemötande och stor förståelse när man förklarar sådant som inte syns.
    Ha en fin fin fredag!!

  2. Bra att du tänker till… alla behöver ju stressa ner, men speciellt du, så inte du får en svacka… Det gäller att säga nej, säga stopp, vilket är så himla svårt!! Hoppas du får en fin och rofylld helg! Kramiz M

  3. Jättebra!
    Bara det att du faktiskt har skrivit det här så tror jag att du kommer att tänka mer på att ta det lugnt.
    Men jag vet, det är inte så lätt att leva som man lär…

  4. Va duktig du är som har lärt dig dina gränser och att du måste ta pauser !

    Här har du en som inte lärt sig och verkar inte göra det heller ! Ha ha !
    Hur många gånger har dom inte sagt till på rehabiliteringar och utredningar att ”du måste ta paus ibland”, ta inte i för mycket, gör inte för mycket, sluta stressa…… ????
    Ja, typ 1000-tals !!!

    Ha en underbar helg och du, glöm inte att ta pauser !

    kramiz

  5. Jag känner igen mig att när man är uppe i varv så känner man kanske inte av stressen och det är svårt att hejda sig. Vad bra att du berättade för dina kollegor. Så de kan hjälpa till att stoppa dig i tid 🙂
    Och fortsätt öva! Kram

  6. Stressa av. Titta upp i himlen. Känn hur liten du är på jorden. Och tänk att det bara är ett jobb. Att ditt liv är viktigare.

    Kram

  7. Du måste tänka på dig själv och vara rädd om dig. Stress och ms går inte direkt hand i hand. Det har jag lärt mig under resans gång men ibland är det inte alltid så lätt ta det lugnt.
    Hälften är vunnit genom att erkänna för sig att nu är det mycket och lyssna på kroppen:)

    Var rädd om dig!
    Stor kram messan

  8. Ja, visst är det viktigt att lyssna på kroppen!! Men ack så svårt att säga ifrån. Du ska se att det går lättare om man börjar öva på det!! Jag har blivit mycket bättre på att säga ifrån om det blir för mycket för mig. Men det har tagit många år av att aktivt träna på det!
    Det är ju bra att du har dina kollegor som kan hjälpa dig! 😉
    Kramen, Maria

Kommentera

