Saxpremiär…

Att ha äran att klippa håret på en vän. Det är stort. Att förtjäna det förtroendet att en person sätter sig under saxen på mig. En riktig amatör. Det är enormt. Första gången minns jag knappt. Jag har hunnit med både en och två. Mest kortklippningar. Faktiskt. Speciellt när jag införskaffade trimmern. De har både kommit och gått. Mina små kunder. Eller vad man nu ska kalla dem. Offer?

Sonen har oftast valt att ha som pappa. Mycket kort klippt. Men det händer ibland att det ska vara lite längre. Då är det bara att försöka använda saxen. Att klippa igenom ett hår kan vara lite knepigt.

Som när trimmern slutade fungera. Efter halva kalufsen var beskuren… Då var det bara att använda kam och sax. Det går. Men det är mycket mer arbetsamt.

Detta extraknäck har lett till att barnen aldrig varit till den riktiga frisören. Tills idag. Det var dotterns stora dag. Saxpremiär i en frisersalong.

Hon hade förberett sig noggrannt. Bestämt att denna dag skulle resultera i att håret skulle falla. Hon hade önskat länge att det skulle vara lite sprayfärg innan man var klar. Så jag hade bokat tid. Efter frukost. Men att frukosten skulle komma lite tidigare. Det gjorde henne fundersam. Rent utav riktigt sur. Jag hade ju sagt efter frukost och där satt hon och var klar. Varför inte fara och klippa sig?

Hur får man en humörsvängande sexåring att förstå innebörden att vänta 1½ timme? Det slutade med att hon gick ut och lekte. Skönt för både henne och mig.

När klockan väl hade slagit tio så gick hon med rak rygg och stora ögon in till frisören. Hon satte sig en stolen som hade fått en extra förhöjning. Efter en genomgång om vad eventuellt skulle klippas bort så var det dags. Dags att låta lockarna falla.

Hon nickade när hon blev tillfrågad om hon önskade ha kvar en del av svansen. Den ligger nu i en påse. I tryggt förvar.

Klara före...

svansen ligger där...

En grön bella

En mycket nöjd mamma! En supernöjd tjej! Tänk att en saxpremiär kan vara så lyckad?

Här sitter jag och är brunett. Fick håret färgat igår. Hur ser du ut i håret idag?

Kram Anna

4 thoughts on “Saxpremiär…

  1. guu va duktig du är å va fin din tjej blev,
    Hmm hur ser jag ut i håret,
    haha jag ser ut som ett troll så jag satte upp håret i en såndär lilla My knut mitt på huvudet:O9
    kram

Kommentera

