Kök å jag

Det är något med köken och jag. Kan inte kalla det kärlek över gränser. Kan inte namnge det som villkorslös kärlek. Mer som en hatkärlek som verkar både komma och gå.

Jag minns det första köket jag hjälpte till att demontera. Ma och pa skulle renovera köket i huset de köpt. Det var farmor och farfars tidigare hus. Jag var i tidiga tonåren och hade väl börjat att smita från göromålen. Jag fick dock ett uppdrag. Jag skulle nämligen krossa och ta ner kaklet. För att det skulle bytas ut. Jag började knacka och gå an. Då flyger en bit och skär mig lite i ansiktet. Det var det första mötet med ett demolerat kök. Och utbytt! Det var vackra ekluckor. Grå i färgen. Det sitter kvar. Om än lite uppfräschat!

Det andra köket jag varit med att demonterat och hjälpt till att renoverat. Det satt i första hus. Det i Kåge. Vi insåg ganska tidigt att vi skulle bli tvungna att renovera. Så vi beställde ett nytt. Sen tog vi fram kofoten. Vi bröt och spikarna skrek. Vi valde björklaminat luckor. Ljusa och fina!

Det tredje köket vi demonterade och demolerade var i samma hus. Det var nämligen ett två familjhus. Going to enfamiljhus! Samma här! Skrikande spikar! Men detta kök blev ett sovrum!

Det fjärde köket var det första huset vi ägde i Ostvik. Ett litet fint hus. Med ett litet fint kök som var på tok för lågt. Luckorna var mörka och snirliga. Vi bestämde oss för att denna gång behålla luckorna men höjde alla köksbänkarna. Det köket blev dock demonterat när vi beslutade oss för att bygga nytt… Dess nya liv spirar numer i MCklubbens lokal…

Det femte köket byggde vi från grunden. I och med att vi byggde nytt. Så vi beställde det nytt från IKEA. Ståt heter det. Vitt och vackert. Alla stommarna har vi tillsammans, skåp för skåp, låda för låda, byggt ihop. Hoppas att de kommande ägarna slipper demontera det!

Idag hjälpte vi till (jag lite grann…) att demontera och demolera ännu ett kök. MoM är som sagt på g att renovera och i helgen och veckan har dagarna inneburit ett handgemäng med kofot och brytande. Jag bär mest. Om jag inte sitter och betraktar den underbaraste Holly! Det blir spännande att se det när det är monterat och klart… Middag snart Maria?

Kök å jag! De verkar gå hand i hand…

Kram Anna

Kommentera

