Ur barnamun

Det har varit mycket prat om bebisar. Om att föda bebisar. Det var Sjukhuset på tv. Jag frågade sonen om han tyckte att det var intressant.

Ad: Jo! För det är bra att veta om jag och X ska skaffa bebis.

Sedan harklade han och tittade lite småförskräckt på mig:

Ad: Eller någon annan…

Dottern, en kväll i den gågna veckan, hade lite svårt att sova. Jag har aldrig legat och nattat henne. Hon har mer eller mindre alltid gått och lagt sig. En puss. Sen sov hon. Så jag följde henne upp. Vi lade oss i dubbelsängen och småpratade en stund. Sjöng lite.

När det var dags att gå och lägga sig för natten var det lugnt. Tills jag satte mig nere i soffan och började cybervandra. Hon skrek. Jag skyndade mig upp.

K (i tårar): Mamma, hur är det att få barn?
A: Man blir så lycklig.
K: Men att föda mamma?
A: Det gör ont. Men det finns smärtstillande som gör att det gör lite mindre ont.
K (gråter ännu mer): Mamma, jag vill inte dö…

Det var två svåra frågor på samma gång. Jag förklarade för henne att alla ska vi dö, men vi hoppas att hon ska leva jätte länge. Sen är det länge kvar innan det är dags att ta ställning till om hon vill skaffa barn eller inte… tänk så många funderingar de små kan ha…

Kram Anna

7 thoughts on “Ur barnamun

  1. Massor av funderingar. Sonen undrade igår om döden och frågade ut sin barnvakt om himlen och jorden. Han ville absolut inte hamna i jorden… Stora krokodiltårar rullade nerför kinderna…

  2. Hur gamla är dina barn ? Dem har sina djupa funderingar…Tankar om livet och hur allt funkar 🙂

    Hoppas du mår bra och att du har en skön kväll !
    Kram kram

  3. Så gulliga dom är!! 😉 Men ja, det är nog lite tidigt att börja oroa sig för att föda barn redan nu…
    Stor Kram, Maria

Kommentera

