Nationaldagen

Vaknade tidigt. Av solen. Av en fanfar. Blinkade till. En fanfar? På morgonen? Tittade på min Uplight. Insåg att klockan just passerat sex. Vem spelar en fanfar? På en lördagmorgon? Just efter klockan sex?

Böjde mig ner över sängkanten. Insåg att jag hade en hel del inneboende med långa svansar under mig. De hade radat upp och spelade både ”Du gamla du fria” och ”Flaggan vajar”. Det lät både glatt och trevligt, men hade uppskattat om de hade påmint mig om deras närvaro en annan dag.

Jag valde att ignorera dem… Tills klockan var nio. Då passade vi på att äta frukost. Sen tog jag tag i dammsugaren! Jag marscherade upp med munstycket i högsta hugg. Likt en riddare med lans gick jag till attack! Alla fanfar spelande dammråttor skulle bort!

Det tog 4 timmar… Sen var det glänsande rent! Alla gråa inneboenden under sängen var borta! Det luktar gott och ser rent utav trevligt ut! Barnen hittade sängarna snabbt nu i kväll. De behövde inte använda karta och kompass och machete för att finna sin nattbädd. Det gör allt lättare. När man har finstädat. Det gör allt trevligare. Varför har man inte alltid så fint? Varför tillåter man de grå råttorna låta sig bo in sig? Och växa sig. Stora. Och starka.

Var till och med så pass duktig och torkade golvet i gårdshuset. Huset som hör till vårt nya uterum. Där har maken fått en vision. Där ska det finnas nya soffor. Från Ikea! Så nu är vi snart på väg till Ikea! Om 1½ vecka ungefär. Får se om det blir någon färgklick. Inte grå. Som råttorna. Gärna röd. Eller orange. Eller mönstrade. Vi får väl se.

Vi har hissat flaggan. Vi har gjort en mycket god middag. Vi hade trevliga gäster. Vi hade ett härligt ny städat hus. Nu ska här vilas. För striden med dammråttorna tar alltid ut sin rätt.

Vad har du gjort på Nationaldagen?

Kram Anna

6 thoughts on “Nationaldagen

  1. Om du nu är uppvärmd och klar så kan du komma över hit en sväng och fortsätta att dammsuga! Bland allt pysslande så blir det inte så mycket städande.. kanske får göra en svepande sväng ikväll!

  2. Det är så skönt när man har alldeles nystädat. Fast här är så litet så det blir aldrig så stökigt… Eller så är det eventuellt jag som är en liten smula pedant 😉
    Ha en fortsatt fin söndag!

  3. Ja, visst är det härligt när det är nystädat. Jag har oxå många gånger undrat varför råttorna får växa till sig mellan varven!???
    Vi fick spontanfikafrämmen idag på dagen å sen försökte jag slutföra några projekt men det gick inte att göra klart pga färg som tog slut å nåt annat vi inte hade hemma. Hm, jag måste tydligen planera bättre! 😉
    Imorgon har vi gårdsstäd/fix i föreningen så då hoppas vi på uppehåll, inget regn önskas.
    Kramen, Maria

  4. Jag smygsurfar hos nån annans trådlösa just nu:) vårt trådlösa är dött. Snälla grannar ha på det en stund till:) Ber ödmjukast.

    Låter som en härlig dag! Vi firar lite lagom här med trots att jag tycker det är sorgligt när vi ser på norrmännen som partar loss och det blir barnens dag.
    Så skulle det vara här med! Det gäller ju att ta varje tillfälle i livet att fira, eller hur!??
    Har du läst om duken jag hittade:) Tonåringar:) Pratade med dottern i telefonen nu,m så gott vi skrattade:)
    Så långt det blev..
    Kram

Kommentera

