Kursavslutning

Läsförståelse. Pedagogik. Att lära ut läsförståelsestrategier. Det är verkligen min vardag just nu. Både på jobbet och hemma. Jag har  slukat detta. Med hull och hår!  Jag hoppas att de mina hinner få ta del av detta. Jag hoppas att mina små blivande elever kommer att finna läsförståelse under det kommande läsåret…

Det är så många strategier att visa! Allt från läsa högt och i det ”tänka högt” hur man bildar sig bilder i huvudet. Att ”tänka högt” under minilektioner när man går igenom olika strategier t.ex. binda samman en själv och texten. Finna samband mellan olika texter. Att finna samband mellan världen och texten. Att ge dem strategier för att rätta sin förståelse. Att gå tillbaka i texten när man inte förstår. Antingen bakåt eller framåt. Att ha förståelsefrågor under hela tiden: När, var, vem, hur, varför? Att använda post-it lappar för att markera var i texten frågorna kommer som man inte klarar av att svara på.

Men framför allt så ska det finnas någon som frågar om texten. Någon vuxen. Någon kompis att diskutera det man inte förstår. Att leta upp post-it lapparna och prata om varför man markerat ett ställe. Tillsammans gå igenom frågetecknen.

Det är spännande! Det är ett helt nytt sätt att tänka för mig. Att jag efterlyst det. Att jag saknat det. Nu vet jag mer! Nu har jag funnit ett verktyg att jobba vidare på! Nästa år blir det mycket läsning! Det lovar jag!

Kram Anna

10 thoughts on “Kursavslutning

  1. Då jag jobbar mycket med språk och att uttrycka sig så att alla förstår, har jag märkt att det är många vuxna som också skulle behöva arbeta med läsförståelse. Och att tänka över hur de skriver också!! Många förstår tyvärr inte alls vad de läser.. för mig känns dina verktyg så självklara att det kan vara svårt att förstå hur andra inte kan förstå..

  2. Här kämpar vi på med läsningen för vår förstaklassare. En utredning visar att han har problem med korttidsminnet och det påverkar bla läsningen.
    Kul att få lära sig om läsförståelse mm.
    Nu önskar jag dig en underbart skön kväll!
    Kramar Pernilla

  3. Alltid spännnande att hitta nya vägar och nya redskap att använda i både undervisning och annat! Hoppas du har det bra, läste att du var sliten, så jag skickar extra uppiggande kramar till dig! En fin helg önskar jag även dig! Kramiz M

  4. det är bra med verktyg som man trivs med och som du känner att du kan använda. jag hoppas att ungarna har bra skolavslutningar nu, det är ju så dåligt väder och kallt. Brr.

  5. Låter jättebra!
    Nu vill jag önska dig o de dina en härlig sommar! Jag vet inte om jag har så mycket tillgång till dator när vi är i Sverige, så det kanske inte blir så mycket bloggande… men jag hoppas att vi ”hörs” i höst igen!!

  6. Kul och skönt att du är här igen:)
    Drivbänken låter himla spännande! Kan tänka mig att det toppar mycket nu i slutet av terminen?
    Minstingen har varit hos sin lärare ikväll på grillparty.
    Kram

  7. Skönt att se att du skrivit och är här…saknat dig redan när du inte tittat in.

    Du har så kloka ord och tankar som jag alltid uppskattar så mycket men inte tar för givet, jag tackar för dom. Du vet väl att du skriver jä… bra?
    Vi firar här ikväll! Både det ena och det andra:)
    Stor kram messan

Kommentera

