Klasskväll

Beslutet att ha en klasskväll kom en torsdag när vi släppt nyheten. Nyheten om att vi inte skulle följa dem nästa år. Att våra små skulle bli stora utan oss som mentorer. Beslutet kom efter en lätt ångest. Efter tillbakapressade tårar. Vi ville göra en kväll att minnas. En härlig klasskväll tillsammans med föräldrarna.

Nu är det bara två veckor kvar. I kväll var det dags. Vi hade laddat under dagen. Vi hade förberett barnen på att vi skulle ha mycket trevligt. Att vi skulle kämpa. Kämpa i en brännbollsdrabbning! Föräldrarna mot barnen med mentorerna.

Vi trodde att vi var först på plats. Där hade vi fel. Vi träffade en elev. Han började att träna slag. Sen droppade de in! En efter en. Familj efter familj. Alla de finaste fina elever och de mest underbaraste föräldrar.

Efter lite taktikkörning med barnen. Lite fix med att det inte skulle bli så lång väntetid. Lite handikapp till barnen. Vissa ville nog gärna tolka detta som fusk. Men vi titulerade det handikapp! 😉 Barnen hade namngett vårt lag på ett mycket finurligt sätt. BRA! Så hette laget! Så började matchen. Vi hann spela länge! Det gick mycket bra! Vi skickade nämligen ut två per slag. Så de fick springa lite mer än bara stå och vänta. Vi kämpade väl! Vi sprang! Vi slog! Vi kastade! Men tyvärr denna kväll var föräldrarna mer tända än vi. Eller så var det så att vi var så pass tända.

Trevlig kväll! Underbar kväll! Härligt väder!

Att sitta vid en lägereld med dessa finastefina elever. Deras föräldrar. Att minnas tillbaka dessa tre år. Att inse att våra elever föddes när jag började på Byskeskolan. En kväll att minnas! En kväll att vårda ömt! När det är dags att gå vidare…

Kram Anna

9 thoughts on “Klasskväll

  1. Vilken underbar avslutning! Och så fint du beskriver det, jag blir ju alldeles rörd ju. Jag har ju en snart 6 åring som ska sluta hos dagmamman snart och börja skolan. dels så ska då Loppan sluta hos dagmman, och sen ska oxå dagmamman sluta. Det kommer bli känsloladdat när det inträffar, dvs snart…

    kram
    katti

  2. Den där kvällen blir ett underbart minne för alla.
    Barnen går nu vidare, stärkta efter åren med dig.

    Kram

  3. Tack gulliga du!
    Vad fint du skriver det är så att jag får en tår i ögat… Spännande med nya elerver som möter upp efter det välbehövliga sommarlovet.
    Kramis

  4. Åh du skriver med hjärtat, det har jag alltid sagt 🙂
    Dina elever kommer flytta upp en klass med en positiv bild av skolan..snacka om att du gjort ett bra grundjobb 🙂
    Kram

  5. Tack Anna!
    Tack för tre underbara år, du har fått min son och alla hans klasskompisar att växa under dessa tre år. Inte bara växa i längden utan som personer. Du sprider din entusiasm och glädje så alla blir smittade – både barn och föräldrar. Vi kommer att sakna dig som stöd och motor till våra barn och gläds åt dom små ettorna som får uppleva glädjen med en fröken som vill – hur mycket som helst.

    Ni ska veta att ni är finfinaste lärarna på skolan. Kram på dig och tack för en trevlig afton.

  6. God kväll! Du har rätt. Jag borde ta mig lite tid att koppla av. Men jag blir rastlös när jag är jobbänka. Tiden går dock fortare om jag inte sitter stilla. Om några dagar är jag så trött att jag går och lägger mig vid 9 på kvällarna. Det brukar bli så när jag är själv 🙂
    Kram vännen!

  7. Vad fint du skriver, Anna.
    Ja, det är inte så lätt det där. Vet exakt hur det är att släppa taget om elever efter några år. För min del har det oftast varit ut i stora världen och arbetslivet eller folkhögskola.
    Men vilket underbart arbete det är:))
    Kram Lallis

Kommentera

