Trädgårdspåtning

Att finna ro i jorden. Att sitta och plantera växt efter växt. Att gräva en stund i den mörka mulliga jordfyllda krukan. Att vattna och sedan ställa in det i växthuset. Det är verkligen vår!

Idag har solen visat sitt vackra ansikte. Luften har inte varit varmare än plus 14 grader. Men att sitta i en solvägg, måste ha varit underbart! Jag har målat i skuggan. Där mår jag egentligen allra bäst. Inte i en varm solvägg. Lade mig dock en stund på altan. Bara för att vila ryggen. Hade stått med armarna över axlarna och målat underspikningen. Då var det skönt att ligga i solen en stund.

Efter middagen tog vi fram trädgårdsredskapen. Dottern och jag. Vi påtade och planterade. Gurkorna har stått där ute ett tag. Ännu en gurkplanta har nu planterats. Tomaterna väntar på kompisar som ska hämtas i morgon. Sen har vi en paprikaplanta, squashplanta, en nätmelon samt en hel rad med kryddplantor.

Dottern smög sig närmare våra pallkragar. De fick en omgång med en liten kratta. Alla grästuvor är nu borta och alla gamla blad är bortklippta ur jordgubbsplantorna samt smultronplantorna. Nu är alla nöjda och glada.

lillträdgårdsmästaren

Är mycket nöjd med fredagen! Vad har hänt hos dig då?

Kram Anna

9 thoughts on “Trädgårdspåtning

  1. Visst är det mysigt med trädgårdsgöromål! ”Lugnande för nerverna” liksom. Man kan inte stressa, växterna växer i sin egen takt. Lite mer stressigt med målande av mitt skåp. Jag far runt med förstoringsglasblick för att se till att det inte har runnit färg någonstans. Fast sedan får man ta på sig tålamodet igen, för att vääääänta på färgtorkningen…

    Här är det mörkaste himmelen, och jag undrar om det blir regn, kanske åska? Men varmt är det ändå!

  2. Vad härligt att greja i trädgården tillsammans. Pallkragarna var fina med (jag är avundsjuk) 😉 Jag har inte kommit iväg och sett om jag kan köpa några än..
    Kram Ingela

  3. Du verkar då haft en härlig dag 🙂 Här har det regnat mest hela tiden så något påtande i jorden har det inte blivigt. Har iaf köpt lite blommor att sätta ut snart på vår framsida. Jag vågar inte plantera ut dem riktigt ännu…får vänta lite till 🙂 Brukar ju ha masso av blommor på baksidan men dit har jag inte köpt ännu. Får fundera och se efter vad jag får av mamma först.

    kram och godnatt

  4. Oj, vad mycket ni odlar?? Själv har jag inte ett endaste grönt finger…. men skulle gärna vilja försöka mig på att odla lite grönsaker, tomater osv… men grejen är att vi har nästan ingen sol i vår trädgård. Vare sig på framsidan eller baksidan, så jag vet inte riktigt hur det skulle funka…
    Ha en underbar fortsättning på helgen!

  5. Usch! Hos oss har det regnat i stort sett hela dagen!! Men gräset får ju i alla fall gratis vatten!!! Kramiz M

  6. Trevligt med hjälp med trädgårdsarbetet! Även jag håller mig helst i skuggan. Vare sig jag är här eller i Sverige. Jag står inte ut med att vara för varm.

    Körsbären smakade ljuvligt. Tog med dem till parken efter skolan och barnen var lika förtjusta över säsongens första bär som jag. Till efterrätt på kvällen åt vi jordgubbar – och det slog mig att ni som har den säsongen framför er har något att se fram emot fortfarande, här går den däremot ganska snabbt mot sitt slut nu…
    Kram vännen

  7. Det låter som en härlig dag!! Vi har gjort klart med utstädningen av morfars bostad så nu kan vi rå om mamma i lugn å ro resten av helgen. Hon åker på måndagkväll.
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kramen, Maria

Kommentera

