Naprapat med härliga händer

Han var duktig. Naprapaten. Varma, starka händer. Snabba men inte stressande händer. Han var trevlig. Alldeles lagom pratglad. Ställde frågor. Svarade när jag hade något jag undrade över.

Han framförde en åsikt om att jag var stryktålig. Att min smärttröskel var hög. Han fann nämligen flera muskelknutor på vänster sida. Därför listade han ut att jag var högerhänt.

Efter massagen så skulle det till att knäckas och brytas. Jag satte mig upp med händerna knäppta bakom huvudet. Han rullade mig bakåt. Lutade sig över mig. Bad mig andas in och andas ut. Så tryckte han till. Knak.

Gjorde det ont?

Jag svarade med ett nekande. För det gjorde inte ont. Inte första gången. Inte andra gången. Inte heller den sista gången. Men han gjorde sitt jobb och frågade om det gjorde ont även andra och tredje gången. Men man är ju kvinna… 😉 En kvinna med hög smärttröskel, tydligen.

Sedan frågade han om jag skulle acceptera linement. Visst sa jag! Jag hade hört talas om linementet. Sade att det var helt okej! Så han strök på med stiftet. En gång. Två gånger. Tre gånger och en fjärde gång.

Väl hemma så brände det mer än vad det sticker i början på spikmattan. Maken berättade att han bara fått två strykningar… Har han så mycket lägre smärttröskel än mig?

Nu börjar det kännas att Naprapaten varit och jobbat med ryggen. Ska ta en värktablett så att jag verkligen får sova i natt! Så hoppas jag att jag kan röra mig i morgon!

Har ni varit hos en naprapat någon gång?

Kram Anna

9 thoughts on “Naprapat med härliga händer

  1. Jag har gått till en kiropraktor. Nu undrar jag vad skillnaden är?? I Sverige gick jag till en osteopat som var väldigt bra. Men nåt sånt har jag inte kunnat hitta här. Bara kiropraktorer. Har haft kiropraktorer som man är in o ut på fem minuter!! Utan överdrift. In – knäck-knäck och så ut igen. Men den här sista jag har gått till har jag varit väldigt nöjd med. Det var inte bara knäck-knäck, utan hon gjorde en del trigge-punkt massage o en hel del annat också. Har inte varit hos henne på ett tag. Behöver… det senaste har det börjat knastra i höger käke när jag tuggar. Låter inget vidare… gör inget ont, men är irriterande…
    Hoppas det här hjälper dig i alla fall!

  2. Nix, jag har testat mycket för min smärta men inte naprapat. Då jag är opererad i nacken och har nervsmärtor är det inte alla som vågar sig på att behandla mig 🙂 Har fått rådet att inte gå till tex kotknackare…hahaha glömde deras riktiga benämning men du vet.

    Jag har iaf testat massage, akupunktur, tns, ultraljud, kvaddlar (sprutor med destilerat saltvatten), mediciner, sjukgymnastik, träning, kyla värme….och säkert något mera.

    Så var du nöjd med besöket?

    Kram

  3. Jo, jag har besökt naprapat en massa gånger. Jag tror nämligen att jag ärvt mina föräldrars dåliga rygg. Just nu borde jag också ta mej till någon för jag har en sprängande huvudvärk dagarna i ända och jag är ganska säker på att det kommer från rygg och nacke, men jag har inte varit så supernöjd med de jag varit till. Gillar inte när endel ska ”knäcka” till nacken. Då känner jag mej som en abborre som man bryter nacken på. Det gör ju inte ont men ack så obehagligt tycker jag. Får man fråga vem du var till? Kanske dax att förnya mej på naprapatbesöken. Det lät ju inte helt fel med linimentet-det gillar jag!
    Ha en skön onsdag!
    Kram!

  4. Jag med min ”taskiga” rygg har besökt naprapat flera herrans gånger. Alltid med bra resultat…jag går nämligen snett…tyvärr så fattar inte jag/min kropp att man ska gå rakt utan jag liksom ”haltar” mig fram, icket så bra för ryggen!
    Nåja, det funkar…
    Kramar! 🙂

  5. Ja, när jag trodde att jag höll på att få reumatism eller något eftersom jag helt plötsligt började bli väldigt stel och händerna domnade bort. Det visade sig att jag hade gått för länge och burit min tunge, men lille klimp i bärsele och strypt flödet i nacke och axlar. Himmel, så dumt!

  6. Nej, det har jag inte, men jag borde ha varit iväg, många många gånger, hihi… slarvar lite med min kropp, men jag jobbar på det! Kramiz M

  7. Jo, nog har jag varit till Naprapater i mina dagar… Många gånger. Det är så skönt när dom får spänningarna att släppa. Men senaste åren har jag inte behövt gå så mycket. Det är när jag fått ryggskott å det har jag haft ett par gånger.
    Kom på nu att jag ju skulle ringa å fråga ”min” naprapat om det skulle kunna hjälpa mitt ischiasproblem att gå till honom!?? Måste komma ihåg det imorgon.
    Nog ska du se att du kommer ur sängen!!?? Ja, jag hoppas ju det!! För mig burkar det bli bättre nästan direkt.
    Kramen, Maria

  8. Jag har inte varit. Har haft oförskämd tur och sluppit rygg/ nackproblem. Hoppas nu du kommer ur sängen imorgon 😉 Go natt vännen!

  9. Det har jag varit och det knakade mycket… men gud så skönt det var efteråt. Var alltid lite scary att gå dit för alla knak men när man vet vad som väntar efteråt..så blir det bara underbart.
    Hoppas ditt försvinner nu!
    Var med om en tågresa idag, oj, oj!
    Sov gott!
    Kram

Kommentera

