Dunkeli-dunk-dunk

Vaknade i morse. Kände att det var inte riktigt som vanligt. Kände att samma oro var i mitt huvud som gårdagens sista fundering.

Varför dunkelidunkade det lite extra ibland?

Väckte försiktigt maken. Försökte förklara mina funderingar. Försökte förklara utan att göra honom orolig i onödan. Viskade fram att jag skulle ringa sjukvårdsrådgivningen. Eftersom Syster Sjukvårdsrådgivning slutar sin Cypern-semester på måndag. Då vill man inte ringa och säga:

Hej syrran! Jag vet att du inte har en dator i närheten. Jag vet att du kommer att bli orolig. Mitt hjärta klappar lite fort och lite extra. Kan du komma hem?

Nej jag smög mig ner och letade reda på telefonen. Tänk vad bärbara telefoner springer på nätterna. Jag hittar dem aldrig när jag vaknar. Ringde och hade tur. Eller var det skicklighet. Eller var jag vaken ovanligt tidigt. Klockan sju?

Bemöttes av en mycket trevlig sjuksköterska. Hon lyssnade på vad jag sa.

Hej! Mitt hjärta slår ett extra kraftigt slag i minuten.

Hon tyckte att jag tagit ett klokt beslut att ringa. När något var annorlunda. Då passade jag på att berätta om min rusning. Eller rättare sagt mitt hjärta som rusade. En gång. Denna vecka. I 10 minuter. Hon fortsatte att vara lika lugn som jag. Hon berättade att det var helt normalt att hjärtan slår extra slag. Frågade mig om jag var stressad. Jag? Nu? Nej jag benämde mig just nu som antistress. Allt är ju klart. Snart sommarlov! Hon rekommendrade mig att ta det lugnt ett tag. Om det fortsatte som den senaste halvtimmen så ville hon att jag skulle in på akuten. Annars var det helt okej att vänta till måndagen och VC.

Jag smög upp och berättade detta för maken. Han tyckte att vi skulle börja väcka barnen om vi var på väg.

Att förklara för barnen att vi skulle till sjukhuset. Till akuten. Med mig. För hjärtat bultade extra slag. Det var en utmaning. Har nog aldrig varit mer pedagogisk. Har nog aldrig varit mer lugn i rösten. Båda nickade och klädde sig utan att knota. De fick varsin lugnande kram och vi gick ner och åt frukost som maken tagit fram.

Vi vände sedan Volvon mot Skellefteå och akuten. Det visade sig att de byggt om och fått det otroligt fint. Hela familjen B satte sig ner. Barnen hade fått sin väska packad full med böcker. Vi har erfarenhet av måååånga timmar på akuten. Det kan verkligen bli långsamt. Så nu var vi väl förberedda. Jag tog en kölapp. Hade tur att sköterskan kallade in mig nästan direkt.

Jag berättade min historia, igen. Hon nickade och ställde lite frågor om stress. Jag nekade, igen. Hon bad mig lägga mig ner efter att ha förklarat att hon skulle göra ett EKG på mig. Drog fram alla sladdar och klisterlappar. Bad mig att dra upp tröjan. BH:n. Sedan att ta det lugnt.

Jag ligger på britsen och andas lugnt. Känner att nu kommer inget extra slag. Så kommer EKGpapperet ut och samtidigt…ett extra slag… Jaha tänker jag. Typiskt. Sköterskan konstaterade, som jag redan visste, att det inte visade något speciellt. Men jag skulle gå ut till min familj och vänta på läkaren.

Vid mötet med maken hann jag berätta vad sköterskan sa samt att jag ville att hela familjen skulle vara med.

Så ropades mitt namn ut. Jag tog dottern i handen. Vi gick in och barnen slog sig ner i en undersöknings stol och undersökte rummet. Tills läkaren kom in. Då blev de snabbt tysta. Sonen läste Kalle Anka. Dottern följde läkarens alla rörelser.

Denna läkare var helt gudomlig. Hon hälsade på mig med ett leende. Ett lugnande leende, tolkade jag det som där jag satt. Hon började med att förklara hur hjärtat fungerar. Hur blodet strömmar in i hjärtat när det slappnar av. För att sedan pumpa ut ALLT blod. Sedan upprepas avslappningen och blodet strömmar in. Det som händer hos mig med ett kraftigare slag är: När hjärtat inte slår exakt regelbundet, så blir det lite mer blod i hjärtat. Då måste hjärtat kompensera detta med att pressa hårdare för att riktigt tömma helt. För det måste det. Tömma helt. Ingen fara. Det kan hända vem som helst. Det händer vem som helst. Men vid vissa tillfällen känner man av det mer än vid andra.

Rusningen av hjärtat beror på samma, men då jobbar hjärtat lite snabbare ett tag. I mitt fall 10 minuter. Den underbara läkaren gav mig tips på hur jag skulle bromsa hjärtat lite. Sätt dig ner. Grip tag i näsan. Blås, som om du ska blåsa bort lock från öronen. Blås så länge du orkar. Det brukar hjälpa. Om det fortsätter kan man massera halsen nedanför öronen. Så då vet ni. Sitter jag och masserar mig under öronen. Då rusar hjärtat. Eller om det verkar som om jag har lock i öronen så kan du ju sätta dig och stryka mig bak på ryggen. För det är nämligen där boven ligger och drar. Den härliga läkaren förklarade även att detta kan bero på olika saker. Hon nämde, stress, mycket mat, gaser i magen kan ställa till det. Men det jag nickade igenkännande till var att dessa symptom kan uppstå om koterna i bröstryggen inte var på rätt ställe.

Då tänkte jag: skottningen som ställde till det. Jag lovade att gå till kotknäckaren. Hade jag gjort det? Nej! Sedan mindes jag min älskade syster som hade rått mig att gå så fort som möjligt…sorry sis! Att jag aldrig lär mig att ta hand om mig själv. Så det första jag ska göra i morgon är att kolla upp en kotknäckare som rekommenderas på jobbet. Då blir det att ringa och bokas!

Men läkaren var trevlig och skrev ut Atenolol så att hjärtat ska hålla sig lugnt tills dess. Hon anade att jag inte skulle behöva det efter en vecka… hoppas att hon har rätt! Men det känns helt rätt!

Annars har resten av dagen (typ från klockan 9 på morgonen, för det gick verkligen fort på akuten denna dag) varit strålande. Fick en uppmaning av maken att vila en stund först.

Så nu ska jag ta min blockerare och sätta mig och njuta av det vackra vädret, gå in en sväng till växthuset, som vi väckt ur sin vintersömn idag och bara må gott!

Kram Anna

13 thoughts on “Dunkeli-dunk-dunk

  1. Så bra att du åkte in. Och att det inte var något allvarligt! Låter ju lite läskigt när det är just hjärtat som inte beter sig som vanligt…

    Kram
    MissStorm

  2. Visst är det superviktigt hur man blir mottagen av läkarna! De kan ju överföra lugn eller stress beroende på hur de bemöter en!! Skönt att du verkade ta det hela så otroligt lugnt…

  3. Så bra att du åkte in för att kolla upp det!!! Det är ju bra att få veta vad som händer med kroppen! Skönt att du fick en läkare som tog tid på sig å förklarade. Det gör ju sån skillnad!!
    Tänk vad ryggen kan göra mycket. Många problem man får kan ju härröras till ryggen!!
    Jag har haft en trevlig helg. Varit hos svärföräldrarna å blivit bortskämd. Har även hunnit med att måla fönstret ett andra varv så imorgon blir det till att sandpappra… Ska bli spännande att se om det blir som jag tänkt!???
    Ta väl hand om dig!!!
    Kramen, Maria

  4. Tack för morsdagsgratulationen 🙂
    Ja, vilken start du fick på dagen idag! Vad skönt att det gick fort och att läkaren tog dig på allvar och hade lugnande besked att komma med. Ta hand om dig nu vännen. Kram

  5. Bra att du kollade upp det, man ska inte rycka på axlarna när kroppen signalerar…. Hoppas du vilar, och snart känner dig bättre! KRamiz M

  6. Oj vilka äventyr du har varit ute på, vännen. Det är nog bra om du fixar till din rygg. Mår du bättre nu? Du får vara extra rädd om dig nu. Jag förstod att du var lite trött igår och ibland är det så att man får hoppa över bloggandet speciellt efter en festlig natt :).

    Vad härligt det låter med ett växthus! Vill jag med ha…
    Ska snart gå och lägga mig och läsa så jag är piggelin imorrn på jobbet.
    Kram

  7. Hejsan vännen! Du skriver verkligen som en erfaren författare vars texter griper tag i en så man kan inte annat än att läsa vidare och samtidigt längta till nästa inlägg! Nu hoppas jag verkligen att du hittar en bra och hjälpsam kiropraktor som kan få dina hjärtkotor på plats! Sköt om dej min vän!
    Kram

  8. Du borde bli läkare, Anna! 🙂 Du beskriver allt så bra! Känner igen hjärtgrejen på vänner och bekanta runt omkring mig…. Fixa ryggen och kom ihåg att djupandas…
    Ha de gott och sköt om dig/er! Kram Helena

  9. Du ska få ett tips av mig imorrn.Jag känner en kille som är proffs på att få till hjärtkotor som inte ligger riktigt rätt.

Kommentera

