Läsa med förståelse

Del 2 var över. Den susade snabbt förbi. Men inte utan ha satt sina spår i mina funderingar. Inte utan att det startade en planeringsprocess inför nästa år. Föreställ er:

Årskurs ett smyger in direkt på morgonen. De sätter sig på sin speciella plats i samlingsringen. Jag sitter i min fåtölj (som bara finns i mina planer ännu) i klassrummet. Har tänt min läslampa. Barnen har gjort detta förr. De sitter och väntar spänt på dagens bok i ett klassrum som har dämpad belysning. Nära sitter de. Nära och väntar på mina första ord: Det var en gång…

Önsketänkade? Jo men visst! Skulle dock gärna göra en variant av det nästa år. Någon variant i alla fall. För att vid bokens slut diskutera sagan. Diskutera strukturen. Diskutera karaktär, miljö, problem samt lösningen. Fundera på liknande sagor. Fundera på och diskutera om någon känner igen sig.

Det är nästan så att jag ser dem ivrigt räcka upp handen. Vill vara den som fröken väljer ska få berätta denna gång. Men väl medveten att det kommer en nästa morgon. Då upprepas allt igen.

Lässamling varje morgon. Läsmorgon för att starta dagen på ett lugnt sätt. För att sedan hamna i bänkarna. Där blir alla medvetna om hur dagen är planerad eftersom schemat är beskrivet på tavlan. Med färger och bilder.

Varför detta önsketänkade? Varför drömma om något inför nästa läsår? Jo jag har varit på kurseftermiddag del 2 angående Läsförståelsestrategier… Me like! Me love! Det är helt i min stil! Eller rättare sagt. Det är nu jag förstår att det verkligen är min stil! Jag anammar stora delar av det hon säger. Jag sitter och nickar och säger WOW tyst i mitt inre. Lycka i vardagen! För jag är alldeles upprymd! Jag känner mig mycket lycklig där jag sitter!

Sen har jag mailat min MSläkare och väntar på svar! Så var inte oroliga över mig! Jag mår toppen! Inga rusande hjärtan idag! Förutom när mannen i mitt liv är i närheten. Nära… 😉

Kram Anna

7 thoughts on “Läsa med förståelse

  1. Så mysigt det låter! Bra att få inspiration. Ännu bättre att det inte behöver förbli önsketänkande utan går att göra till en verklighet!

    Kram
    MissStorm

    Ps: Att golvuret ska bli vitt var en korrekt gissning! Men det var kanske inte så svårt… 🙂

  2. Men vad härligt att du varit på kurs och kommer hem med en massa inspiration!
    Där jag var vikarie senast började hela skolan med att sätta sig och läsa en kvart på morgonen. Det var verkligen en lugn start på dagen. Din variant var ju ännu bättre. Då får man med närheten och gemenskapen också, och ger dessutom utrymme för att låta barnen reflektera över berättelsen.
    Spännande.

  3. Det tror jag är genomförbart! Helt klart – bara klassrummet är stort nog för en fåtölj 😉
    När jag har pluggat barnlitteratur har vi provpraktiserat Aidan Chambers modell för att stimulera barnen till läsning att uppleva litterturen på ett djupare plan. Men den känner du som lärare säkert till redan till (Titel: Böcker inom oss). Jätteintressant iaf! Egentligen har jag 100 frågor till dig om hur och vad barn läser i Svenska skolan. Men det får jag återkomma med när både du och jag har tid 😉 Kram

  4. Det är väl toppen att du har lite önskningar inför nästa läsår!! Härligt med nya vinklar på samma sak!! 😉
    Bra att du kollar upp med läkaren å skönt att hjärtat inte rusar (när det inte ska)!! 😉
    Kramen, Maria

  5. Visst är det inspirerande. Jag föll också direkt för kursen och för föreläsaren själv 🙂 Vi kommer att ha tema läslust nästa år på hela skolan – ibland kan man få igenom ideer när man bara bestämmt sig. 🙂 Kul att du får inspiration… Kram på er och vi ses imorgon em.
    //Veronica

  6. Det är faktiskt rättt så spännande!!! Denna fågel har jag aldrig sett här förut. FÅ rfjäska lite och kasta ut lite godsaker så kankse den kommer tillbaka… kramiz M

  7. Hihi så klart hjärtat rusar då :). Vad härligt att kursen var så givande och gav dig inspiration, det är så det ska vara.
    Har varit och klippt mig idag, skönt! Passade på att tona lite också.
    Hoppas du får svar snart från din läkare. Jag ska maila min med, bra att du påminnde mig.
    Ha en skön kväll!
    Kram

Kommentera

