Egen lässtund

Att mitt i vardagen lyxa. Att efter en städning njuta en stund. Att fly från verkligheten en timme eller två. Det är livskvalitet för mig.

Idag stal jag mig en timme i en fantasivärld.

Var barnlös nästan hela dagen. Dottern hade sån tur att få följa med en kompis till Byske och bada. Sonen gick till en kompis i närheten och lekte ute hela dagen.

Så när städningen var gjord. När tvätten var hängd. Disken var diskad. Maten var lagad och serverad. Veckohandlingen var inköpt och uppackad. Kaffet var kokat och uppdrucken. Då öppnade jag boken. Boken med en fantastisk fantasivärld. Lyras fantastiska värld. Där det finns daimoner, pansarbjörnar, häxor samt en magisk alethiometer, guldkompassen som visar sanningen. Allt detta kombineras med verkliga städer. Man går på gränsen. Från fantasi och till verklighet. Verklighet och fantasi. Philip Pullmans Guldkompassen.

När jag öppnar min bok. Börjar läsa. Då startar jag min tv och filmen känns så påtaglig. Jag märker inte ens att jag läser. Det flödar i mitt inre. Jag är avskärmad från min värld. Dyker in i bokens värld. Stannar kvar tills telefonen ringer. Påminner mig om att det kommer hem barn som kommer vara hungriga…

Det var helt magiskt! Att få försvinna från min plats en stund. För att återvända med förnyad kraft. En kraft att bygga ännu en härlig kväll med familjen!

Kram Anna

6 thoughts on “Egen lässtund

  1. Precis en sån beskrivning passar in på mig när jag läser. jag har fått skära ner på mitt läsande just pga av detta. Jag blir helt otillgänglig för resten av familjen och vill bara läsa, läsa, läsa. Till maten, på toa, i bilen på färjan, på lunchen osv. Men det är bra härligt när man kommer in i en annan värld på det här sättet.

    kram
    Katti

  2. Visst är det underbart när man hittar en bok som helt uppslukar en! Mycket bättre än en film…

    inget vidare väder idag heller…Tur att man spenderat ungefär hela dagen inne på Ikea och kommit hem med ny skohylla och fel stekpanna.

    Nu ska det ätas chokladbollar och vila trötta fötter…!

Kommentera

