Fredagsläsning

Läsning hemma

Det var detta kursen handlade om! Läsa! Läsa och förstå! Det är väl inte konstigt att man blir inspirerad av en föreläsare, som visade sig vara otroligt duktig. Hon berättade om att undervisa elever i läsförståelse. Att det finns olika strategier man kan informera barnen om. För att de ska få ännu mera förståelse av sin läsning. Denna eftermiddag började hon med att visa på den första strategin. Att få en förståelse genom att känna igen sig själv i texten. Detta visade hon genom en modell, henne själv. Hon ”tänkte högt” mitt i texten.

Jag tänkte så här när jag läste den här sidan…

Det känns spännande! Det känns som en ny fräsch fläkt i mitt pedagogiska tänk. Igen! Tänk så roligt det är att få nya idéer!

Att vi fick läxa till nästa gång var väl bara att förvänta sig. Vi ska läsa fem kapitel i Britta Stenssons bok ”Mellan raderna: Strategier för en tolkande läsundervisning”. Samt en artikel. Men det är ju flera veckor kvar. Så nu har jag ännu en bok att läsa under påsken!

Att dottern är en bra testperson. Går i förskoleklassen och ett härligt intresse för bokstäver. Det underlättar när man går en sån kurs. Så i helgen ska jag testa den nya strategin!

Nu blir det snart hockey! Hockey med lite snacksmys!

Vad gör du en fredagkväll?

Kram Anna

4 thoughts on “Fredagsläsning

  1. Jag tittar på mannen som städar 🙂

    Härligt med ny inspiration och en bra föreläsare. Det är ju toppen!

    Ha en bra kväll!
    Kram Ingela

  2. Visst är det härligt med lite ny inspiration!!

    Jag ska slnga mig i soffan, har gått ann sedan jag steg upp tidigt i morse och nu börjar det kännas i kroppen.

    ~Livet i byn

Kommentera

