Män som hatar kvinnor

mansomhatarkvinnorHar du läst Stieg Larssons första bok i trilogin Millenium? Har du följt Mikael Blomqvists nederlag i rättvisans orättvisa? Har du läst Lisbet Salanders tilltwistade tankar?

Det är nu det är dags att se filmatiseringen av den första boken. Det är dags att sitta ner och följa det omaka paret i denna thriller.

Att finna sig själv sitta och famla efter maken i småttuppskrämtögonblick. Att sitta och längta till nästa förväntade scen. Det blir ingen besvikelse. De viktiga delarna är alla med. Visst har de skurit bort några sidospår, men inget jag saknar.

Maken, som inte hade läst boken före, tyckte dock att det fanns några döminuter och transportsträckor som var otroligt trist. Men det var nog då jag satt och funderade på hur de skulle lösa nästa scen eftersom jag visste vad som skulle ske.

Att Mikael Nyqvist och Noomi Rapace var självskrivna i sina roller, behöver jag knappt skriva. Det var som om de var födda som Mikael B och Lisbet… Bra skådespeleri och jag njuter!

Vad tycker ni om filmen?

Kram Anna

14 thoughts on “Män som hatar kvinnor

  1. Ett erkännande! Jag har varken läst böckerna eller sett denna film. Jag blir sådär lite obstinat och tänker om alla andra läser böckerna så ska då inte jag göra det.. 😉 Har dock hört en del om språket i böckerna som gör att jag tror att jag inte riktigt tror att de är my cup of tea!!

  2. ja g har inte sett den än, men funderar på om jag o gubben ska ta en mat och bio kväll när vi firar 25 års jubileum… rekommenderar ni den båda? Kramiz M

  3. Jag läser boken…fortfarande…Går lite trögt eftersom jag somnar…Inte för att den är dålig, men jag blir så trött….Jag har flyttat! Så nu hittar du till HUSET PÅ SÖDER istället… Ha en bra kväll!

  4. Filmen va sjukt bra, efter att ha läst böckerna så blev jag inte ett dugg besviken, tvärtom. Wow va dom lyckats hämta fram allting.
    Hoppas du har en fin måndag!
    Kram!

  5. Har läst böckerna, måste se filmen! Den går på bio?? Kanske den kommer ut på video till sommaren. DÅ ska jag hyra den!

  6. Har läst böckerna som jag tycker var väldigt bra, sträckläste dom! Filmen har jag inte sett ännu. Vill gärna se den på bio. Kul att höra att du tyckte om den! Hoppas restaurangbesöket var lika givande 🙂
    Kram

  7. Jag såg den förra helgen, och jag tror snart jag ska gå och se den igen!
    Nej, kanske inte men den påverkade mig på ett coolt sätt – var skrämd, lycklig och uppspelt på samma gång!

    Ja, ok det där var väl ett bevis på att jag behöver komma mig ut oftare…
    Längtar efter del 2 och 3!

  8. Det ska bli väldigt kul att se den! Får se om det blir i Sv i påsk, eller vi skaffar den på DVD. Tack för din jättefina kommentar hos mig. Jag är jätteglad att ha hittat dig med 🙂 Kram

Kommentera

