Feminina

Hon sitter ihopkrupen. Sitter i kylan. Jag ser henne sitta där alldeles stilla i mörkret. Jag känner hur huden knottrar sig under min tunna tröja. Börjar sakta närma mig henne. Vågar inte säga ett ord. Vågar inte låta ett ljud passera mina läppar. Avståndet blir kortare. Jag kommer närmare. Hon blir tydligare och tydligare. Hon sitter iklädd. Enbart en stor tröja. Svårt att se. Men jag har en bild uppritad i mitt huvud. Det är en kvinna. Hon är ganska mager. En kvinna som levt ett bra liv.

Plötsligt så tittar hon upp. En lykta lyser upp hennes ansikte. Hennes ansikte visar en sån ångest. Vånda och sorg. Ljuset blänker. I tårarna som rinner nerför hennes kinder. Hon möter min frågande blick.

Mitt namn är Feminina. Jag gråter för alla ofödda barn. Jag plågas alla kvinnors plåga. Jag sörjer alla mödrars sorg. Det är mitt kall. Det är mitt öde. Tack för att du finns här! Tack för att du ser mig!

Jag tittar länge på henne. Granskar hennes kropp. Rycker till när jag märker att hon blöder. Men jag får inte röra henne.

Jag sörjer varje ofött barn kvinnorna blöder ut varje månad. Det är min plåga. Det är mitt öde.

Hon berör mig. Hon finns kvar på min näthinna när jag vaknar ur min dröm…

Feminina… Alla kvinnors sorgebärare…

Kram Anna

5 thoughts on “Feminina

  1. Vackert! Men sorgset…..
    Hoppas du får ha en bra helg, och tack för din kommentar.
    och ang. duken så hittar du den på Rusta.
    Kraam! K

  2. Hm… Vackert och sorgset på samma gång. Är det möjligt? Kan det sorgsna vara vackert? Det är förmodligen sättet du skriver på som är vackert å det du skriver som är sorgset? Djupa tankar en sen fredagskväll.
    Ha en magisk helg, så gott du bara kan!
    Kram!

  3. Det var en sorgensdröm du haft! Jag hade en så oerhört otäck dröm i natt! Drömde att flera av lilltjejens kompisar hade begått självmord! Hur kan man drömma så fasansfulla drömmar, varför så grymma drömmar!! Det var skönt att vakna och inse att detta var bara en dröm!

    Ha en go fredag nu, kram

Kommentera

